PERSBERICHT

Basisschool de Dukdalf tekent mee voor de vrede

Almeerse leerling verder in de internationale Lions International Vredesposterwedstrijd.

Almere, 29 oktober 2015

Femke Schaafsma, groep 8 leerling op basisschool de Dukdalf in Almere Buiten, heeft de eerste stap gezet om een  internationaal erkende kunstenares te worden door de lokale wedstrijd te winnen die georganiseerd werd door de Lions Club Almere Veritas.

“Iedereen hoort erbij”, zo beschreef de winnares haar inspiratie voor de poster.  De poster was geselecteerd door Lilian Steenvoorden, kunstenares uit Almere, Johan Scherpenkate, secretaris van Lions Club Almere Veritas, Ellen Bouwmeester, commissielid voor de vredesposterwedstrijd van Lions Club Almere en Miranda Wallenburg, deelteamleider op basisschool de Dukdalf.

De jury roemde de originaliteit van de poster, waarbij de symboliek bij het thema ”Deel de vrede” gelijk zichtbaar was.  De handen die reiken naar het vredesteken, maar die er net nog niet zijn, geven een mooi beeld van wat we graag willen, de vrede, maar dat die er nog niet is.

De president van de Lions Club Almere Veritas, Anke Balfoort, was onder de indruk van de creativiteit van de leerlingen van de Dukdalf.  “Het is duidelijk dat deze jonge mensen een sterk idee hebben over wat vrede voor hen betekent. Ik ben er trots op dat wij hun ideeën mogen delen.”

Femke Schaafsma’s poster zal eerst een flinke competitie moeten doorstaan in de districtsfinale, daarna de landelijke finale en mogelijk zelfs internationale finale.  “ We hopen dat we kunnen juichen voor Femke en dat haar poster verder komt in de wedstrijd en dat haar beeld bij het thema “ Deel de vrede “  over de hele wereld te zien zal zijn” , aldus Balfoort. De twee andere winnaars, Kristina Savic met haar gedetailleerde en kleurige poster en Sem Renes, met zijn rebusachtige poster, dingen ook nog mee naar de internationale prijs van US $500 en een reis naar de Award uitreiking.

EINDE PERSBERICHT